Třikrát v květnu 2021 se odehrál čtyřhodinový maraton o penězích, úrocích, čistých mzdách, vývoji cen nemovitostí nejen na Vodolce, ošklivé inflaci, bezpečných hypotékách, spoření, investování, kryptoměnách, hodnotě času, konzervativních Češích, nebezpečných garancích, jak se ubránit trikům supermarketů, chybách celebrit a doporučení Blbé blondýny…

To vše absolvovali žáci všech tří devátých tříd na ZŠ Vítězslava Hálka Odolena Voda. Odnesli si z toho něco? Krom banánů, Mozartových koulí či hašlerek, které jsem věnoval těm, kteří občas použili hlavu… A neměli to zadarmo, nechal jsem je počítat např. jak se zvedly ceny nemovitostí za 15 let v Odolene Vodě  i jiných městech ČR, či zda se dlouhodobě vyplatí bydlet v nájmu nebo si vzít hypotéku.

Zde je několik témat konkrétněji, která jsme řešili:

Kolik udělal nárůst  cen bytů 159 % ve Středočeském kraji mezi lety 2000 a 2015?

Která ze sester, které v roce 2000 zdědili každá jeden milion korun. Vaše máma Helena, která se rozhodla koupit byt na Vodolce nebo její sestra Marta, která se rozhodla uložit peníze bezpečně na spořící účet?

Poradili byste si s tímto výpočtem? V roce 2000 by cena byla 1 mil. korun. Kolik by byla cena v roce 2015. Ano, počítáte správně. 1 mil. + 1,59 *1 mil. = 2,59 mil. Teď si vezměte, že to tehdy někdo uložil na spořící účet s úrokem 3 %. V roce 2015 by z onoho jednoho milionu měl 1,567 mil. To je o jeden milion méně.

Proč jsou oficiálně vyšší příjmy ale hodně lidí nepociťuje, že by si mohlo koupit víc věcí? Že by inflace?

Vyplatí se dětem dávat kapesné?

Ano. Alespoň to ukazuje následující průzkum. Děti, které dostávají kapesné obvykle pravidelněji spoří, mají více peněz v rezervě i na důchod. A zároveň více utrácejí (protože mohou)…

Chtěli byste odcházet do penze jako Holanďan nebo jako Čech?

Co udělali Holanďané jinak? Začínají spořit/investovat v penzijku hned po ukončení školy. Plus je zažité, že hodně zaměstnavatelů přispívá dobrovolně na penze svých zaměstnanců…


Co na to paní uklízečka? Zvládne být milionářkou?

Řešení je poměrně prosté. Stačí 10 % ze svého příjmu dávat stranou a nechat je zhodnotit. A rázem je z šedesáti devíti let čekání už jen třicet let… Inspirovat se můžeme např. v Holandsku, viz výše.

 

Co na to žáci?

Zpětná vazba pro byla zejména na konci čtvrté hodiny, kdy každá skupinka měla vymyslet a odprezentovat své téma, jako např. Bezpečná hypotéka, Rady Blbé blondýny, Princip investičního trojúhelníku apod. Tam jsem poznal, zda se mi podařilo daná témata skutečně osvětlit nebo by to chtělo ještě lépe… Konkrétní zpětné vazby dole v článku. Někteří zapojili více analytické myšlení, někteří zase umělecké a malířské… :)

Jak se žáci popasovali s jednotlivými tématy:

Konkrétní zpětné vazby žáků

9. A
„Zaujalo mě, jak hodně stouply ceny nemovitostí. A že je možné se stát finančně nezávislým.“
“Už vím lépe, jak mám správně hospodařit s penězi. A že nemám věřit tolik reklamám.”
“Odnáším si, že bych neměla tolik utrácet ale více šetřit”
“Zaujaly mě informace o investicích a pravidlo 10-20-30-40”
“Co bych řekl rodičům? Že investovat do Bitcoinu je riziko”
“Zaujalo mě to povídání o uklízečce, jak se stala milionářkou”

9. B
“Zaujalo mě hlavně pravidlo 10-20-30-40”
“Jak správně zacházet s penězi a na co si dát pozor”
“Jak to funguje s úrokem”
“Dnes mě zaujalo hlavně téma tajemství milionáře”
“Poučení o tom, jak to vlastně funguje, metody, rady, tipy. Vše mi přišlo důležité”
“Nic bych neměnil, bylo to fajn, zábavnou formou a upoutalo to mou pozornost”

9. C
“Zaujaly mě nejvíce informace o investování. Budu méně utrácet a více šetřit a také později investovat.”
“Jak jednoduše se dá přijít o všechny své peníze”
“Odnáším si motivaci. Myšlenka, že čas promrháváme, přitom ho můžeme lépe využít”
“Odnáším si cennou zkušenost do života, že peníze jsou čas…”
“Jak funguje RPSN”
“Zaujalo mě, jak peníze můžou člověku neskutečně ulehčit ale zároveň i strašně rychle ztížit náš život”
“Odnáším si sebou znalosti o tom, co je úrok, hypotéka, … atd.”
“Příště víc videí a méně počítacích příkladů”

Děkuji za organizaci paní Monice Vodičkové, vzděláváním dětí doslova žije.