Rozhovor o povinném ručení ve Snídani s Novou dne 12.2.2019. VIDEO ZDE.

Rozhovor ve Snídani s Novou 12.2. 2019 – sympatičtí a empatičtí moderátoři Aleš Lehký s Ivetou Kořínkovou.

POVINNÉ RUČENÍ

# 1 NOVA: Většina lidí při volbě povinného ručení hledí na co nejnižší cenu. Ve výsledku ale levné pojištění může vyjít dost draho. Přitom stačí pár stovek navíc a úroveň pojištění mnohonásobně vzroste. Za co by se člověk neměl bál si připlatit?

Jaroslav Gall: Kvalitní asistence je základ (pokud nejezdíme jen okolo baráku). A vyšší limit plnění, pokud více jezdíme.

# 2 NOVA: Povinné ručení – na co se vlastně vztahuje? 

Jaroslav Gall: Povinné ručení  (POV) kryje škody na zdraví nebo majetku, které řidič na silnici způsobí druhým. POV je povinné ze zákona pro každého vlastníka motorového vozidla s SPZ. Vyhnout se tomu lze tím, že dáte SPZky do depozitu (max na 1 rok) + nesmíte s vozidlem stát na pozemní komunikaci.

Hrozí nám nějaké sankce, pokud ho nemáme? Ano, hrozí. Provozování vozidla bez pojištění vás může přijít na 5 000 až 40 000 korun, což hlídá Česká kancelář pojistitelů. A když nepředložíte zelenou kartu policistovi při silniční kontrole, můžete být chudší o 1 500 až 3 000

# 3 NOVA: Na co nevztahuje POV?

Jaroslav Gall: Pojišťovna to bude chtít po vás, když požijete alkohol či omamné látky, nebo jedete bez řidičského oprávnění. Dále je to úmyslně způsobená škoda řidiče, nedostačující limit nebo když auto někomu půjčíte a řidič splňuje tři předchozí body.

# 4 NOVA: Cena pojistek se liší podle čeho?

Jaroslav Gall:  Je to pět základních parametrů. 1 – jízdní/bourací historie,  2- dle věku (do 30-ti let), 3 – lokality bydliště, 4 – objem/výkon motoru, 5 – fyzická osoba nebo podnikatel (má to dražší). Pojišťovny začínají využívat nové a budoucí segmentační kritéria, jako je roční nájezd km, frekvence a rozsah přestupků, či vybavenost vozidel asistenčními systémy.

# 5 NOVA: Co s tím? Jak zlevnit povinné ručení?

Jaroslav Gall: Přestěhujte se na vesnici, nebourejte a rychle zestárněte….Nebo využijte bonusu rodičů/partnerů. Přinejhorším to nechte napsat na někoho z rodičů/partnerů, kdo už měl na sebe evidovanou pojistnou smlouvu

# 6 NOVA: Podle čeho povinné ručení vybírat?

Jaroslav Gall: Řešil bych čtyři věci. Za prvé výši pojistných limitů, za druhé připojištění (srážka se zvěří, sklo, zavazadla, úraz), za třetí kvalitu resp. šíři asistence, nejčastěji odtah vozidla při havárii, při poruše – proplacení odtahu nebo ubytování rodiny v zahraničí může hodně pomoci. A za čtvrté číst pojistné podmínky, alespoň tabulky s limity krytí.

# 7 NOVA: Jak je to s limitem pojištění? Kolik si nastavit?

Jaroslav Gall: Jak hodně jezdíte a na jakých silnicích? Pokud nepáchnete na dálnice, tak stačí limit do 70 mil. Pokud jezdíte hodně a dálnice a na ledovce/v mlze způsobíte řetězovou nehodu, tak 100-200 mil. Vás vyjde o pár stovek ročně více

Podle zákona nesmí být limit pojištění nižší než 35 milionů korun při škodách na zdraví majetku. U škody na zdraví se tento limit počítá za každého zraněného. Sice se to může jevit jako dostatečná částka, ale není tomu tak. Zejména pokud se jedná o vážné a trvalé zranění mladého člověka. Vhodnější je proto limit 50 miliónů a více.

# 8 NOVA: Kolik povinné ručení stojí?

Jaroslav Gall: Průměr trhu je 2800 Kč ročně, mladí řidiči do 30ti – průměr 4800 Kč ročně. Praha 3700, Jihlava 2800.

Pár statistik:

Pojišťovny ročně vyřídí více než 250 000 škod z povinného ručení

Výše průměrné škody stále roste a aktuálně překračuje hodnotu 40 000 Kč. Roste také počet škod včetně těch se zdravotními nároky. „Meziročně došlo k nárůstu nákladů na pojistná plnění o cca 1,3 mld. Kč, na 12,9 mld. Kč.

# 9 NOVA: Kdy na změnu povinného ručení?

Jaroslav Gall: Tři měsíce před výročím – požádejte svého makléře, ať vás upozorní a přepočítá na aktuální hodnotu auta a srovná na trhu. Když najde stejně kvalitní a levnější řešení – můžete přejít. Kvůli 100 kč ročně bych to neřešil. Když auto prodáte – nemusíte platit celý pojistný rok – ale jen poměrnou část.

HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

# 10 NOVA: Jak je to s havarijním pojištěním? Před čím vším nás chrání?

Jaroslav Gall: Povinné ručení je na škodu, kterou způsobíte jiným. Havarijní je na škodu, kterou způsobíte sám sobě. Bohužel se to nevztahuje na poruchu… Před čím vším chrání? Nehoda, živel (voda, kroupy, vítr), živočich (kuna/srna) a odcizení. 

# 11 NOVA: Jak je to s cenou?

Průměrně 9000 (4 leté auto), 25 % aut má havarijní pojištění – podle ČKP (Česká komora podnikatelů).

  1. U havarijka si aktualizujte cenu auta
  2. Kvalitní asistence se vyplatí.
  3. Výše spoluúčasti. Nula nebo 10 tis.?

“Nabourejte alespoň 2x, ať se vám povinné ručení vyplatí.”

Podle centrálního registru vozidel je u nás registrováno celkem asi 8,1 miliónu aut. Z nich má zhruba čtvrtina – tedy 2,0 miliónu vozů – sjednáno havarijní pojištění. Na něm se ročně vybere okolo 17 miliard korun. Průměrné pojistné tedy v případě „havarijka“ činí devět tisíc korun, a to při průměrném stáří smluv čtyři roky. Podle statistik České asociace pojišťoven se v ČR ročně na havarijním pojištění vozidel a povinném ručení vybere bezmála 40 miliard korun. Propočty fintechové společnosti Suri ukazují, že by to mohlo být minimálně o pět miliard méně: „Pojišťovny zpravidla ponechávají sjednanou cenu, takže po zmíněných čtyřech letech je pojistka předražena o zhruba 30 procent. „Průměrná finanční škoda připadající na jednu autonehodu je podle policejních statistik 58 709 korun. Pokud bychom tedy orientačně vzali v potaz tuto průměrnou částku, zjistíme, že pokud člověk bourá jednou za život, na povinném ručení vydělá pojišťovna. Ovšem u dvou a více autonehod už se klientovi léta placené pojistné rychle, vrátí‘