Rozhovor pro ČT Sama doma, 29.3.2019

1. vstup – rozhovor s Veronikou Poláčkovou a Lindou Bendovou

Chat na téma finanční gramotnost dětí.

1) Proč je důležité začít s finančním vzděláváním už u dětí?

Jaroslav Gall (JG): Je to podobné jako s učením jazyků nebo na počítači….Čím dříve nasajete správné návyky, tím lépe. Jak se vaše babička naučí na PC?

2) V jakém věku dítěte je vhodné dětem říci, jak peníze fungují? Moje dítě si třeba myslelo, že peníze tiskne bankomat.

JG: Průběžně jim dávat příklady. Třeba u nás doma svítil celý byt a všichni v jedné místnosti. Tak přes příklady, že za 1 měsíc spotřebujeme elektřiny jako 18 půllitrových kečupů, 20 autíček, 83 pribiňáčků, 40 chlebů nebo 500 rohlíků.

3) Doporučujete třeba hru na obchod?

JG: Cokoliv, co děti pochopí a dotkne se jejich emocí. Jinak je to marné…jako u dospělých…

4) Kdy by podle vás dítě mělo znát hodnotu peněz, tedy co si za kolik může koupit?

JG: V 5-6-ti letech už by tomu mohlo rozumět, v první třídě už se naučí číst a více vnímat. Učí se zážitky, když s vámi jde nakupovat.

5) Jak a kdy je naučit samy hospodařit s určitým obnosem, jinými slovy, kdy je vhodné kapesné?

JG: S prasátkem můžete začít ještě před první třídou. Na prvním stupni je nejspíš brzy, takže na v průběhu druhého stupně. Důležité je se pobavit o tom, k čemu to kapesné je. I když zde hodně záleží, jestli je dítě typ dlužník/spotřebitel nebo investor…

6) Na jaké částce byste začal?

JG: Dle potřeby. Ve stovkách měsíčně.

7) Jaké intervaly jsou v určitém věku vhodné? Kdy týdenní kapesné a kdy třeba už měsíční?

JG: Pro měsíční frekvenci už to chce trochu rácio a vyšší věk. Týdenní dokáže snáze pochopit i menší dítě, které vnímá více TADY A TEĎ  ještě příliš nevnímá delší čas.

8) A k jakým účelům by kapesné mělo sloužit?

JG: Alkohol a cigarety, agresivní pc hry… Určitě ne?. Koníčky, svačina, hračka/ časopis ABC,… Bavil bych s s dítětem o jeho „rozpočtu“….

9) Kdy je vhodné vybavit dítě platební kartou a vlastním účtem?

JG: Začal bych hotovostí. Na kartu si pak zvykne velmi snadno… Zamávat kartou, udělat pink-pink z „bezedného účtu“ zvládne vždy…

2. vstup

1) Co by mělo znát dítě na 1. stupni základní školy? Mělo by chápat třeba už i princip půjček a úroků?

JG: Půjčky a úroky bych nechal na 2. st. I když naučit je podnikatelskému přístupu (půjčím ti autíčko, ale chci ho zpět za 2 dny a žvýkačky k tomu…), tak proč ne…?. Pokusil bych se naučit ho týdenní/měsíční rozpočet kapesného, co má jakou hodnotu, neutratit to za první věc, kterou někde uvidí, a že těch lákadel je…Ideální by bylo naučit je tvořit rezervu pro strýčka příhodu nebo nějakou větší věc (hračku/zážitek,…).

2)  A na druhém stupni základní školy?

JG: Tam už bude chápat úrok a investice. Můžete s ním třeba zasadit jabloň nebo něco, co plodí ovoce (výnosy….)

3) Pokud už dítě hospodaří s kapesným, jak moc je důležité být důsledný a systematický v případě, že potomek s financemi nevyjde a požádá o další peníze?

JG: Utrácení peněz je většinou emoční záležitost. Pobavit se s ním bez emocí o emocích. Určitě ne „COŽE, TYS TO UTRATIL ZA KOLU A ČIPSY A NĚJAKEJ HLOUPEJ DRAHEJ ČASÁK O AUTECH? Ne však, že by to bylo jednoduché “nevystříknout jak švestkový knedlík”, jak říká můj kolega Martin Donát.

4) Jak se díváte na finanční odměnu za různé domácí práce?

JG: Práce dětí je sice nelegální, ale k pochopení hodnoty odvedené práce za čas proč ne. Peníze jsou většinou za přidanou hodnotu, kterou nabídku…

5) A odměny za známky, případně vysvědčení?

JG: Vzhledem k tomu, jaká je vypovídací hodnota známek, tak bych to nepřeceňoval. Co bych však ocenil je přístup dítěte za snahu a to že to ve škole vydrželo celý rok, i když to byla třeba nuda…

6) ZÁVĚREM, jaké jsou vaše základní rady, jak děti naučit hospodařit s financemi a dát jim i finanční vzdělání do života?

1) Dávejte dětem kapesné. V budoucnu budou lépe umět pracovat s penězi a budou mít lepší životní standard.
2) Učte přemýšlet o penězích jako o energii. Hlavně jim nedávejte do hlavy klišé jako  “peníze jsou špinavé, bez práce nejsou koláče” apod. 
3) Dávejte jim příklady, aby pochopili hodnotu peněz. Např. Lego stojí jako nákup v Lidlu na týden.
4) A to nejtěžší – Jděte dětem vzorem! Většinou totiž vaše chování v dospělosti budou chtě nechtě kopírovat.