Rozhovor pro ČT Sama doma, 29.3.2019

1. vstup – rozhovor s Veronikou Poláčkovou a Lindou Bendovou

Chat na téma finanční gramotnost dětí.

1) Proč je důležité začít s finančním vzděláváním už u dětí?

Jaroslav Gall (JG): Je to podobné jako s učením jazyků nebo na počítači….Čím dříve nasajete správné návyky, tím lépe. Jak se vaše babička naučí na PC?

2) V jakém věku dítěte je vhodné dětem říci, jak peníze fungují? Moje dítě si třeba myslelo, že peníze tiskne bankomat.

JG: Průběžně jim dávat příklady. Třeba u nás doma svítil celý byt a všichni v jedné místnosti. Tak přes příklady, že za 1 měsíc spotřebujeme elektřiny jako 18 půllitrových kečupů, 20 autíček, 83 pribiňáčků, 40 chlebů nebo 500 rohlíků.

3) Doporučujete třeba hru na obchod?

JG: Cokoliv, co děti pochopí a dotkne se jejich emocí. Jinak je to marné…jako u dospělých…

4) Kdy by podle vás dítě mělo znát hodnotu peněz, tedy co si za kolik může koupit?

JG: V 5-6-ti letech už by tomu mohlo rozumět, v první třídě už se naučí číst a více vnímat. Učí se zážitky, když s vámi jde nakupovat.

5) Jak a kdy je naučit samy hospodařit s určitým obnosem, jinými slovy, kdy je vhodné kapesné?

JG: S prasátkem můžete začít ještě před první třídou. Na prvním stupni je nejspíš brzy, takže na v průběhu druhého stupně. Důležité je se pobavit o tom, k čemu to kapesné je. I když zde hodně záleží, jestli je dítě typ dlužník/spotřebitel nebo investor…

6) Na jaké částce byste začal?

JG: Dle potřeby. Ve stovkách měsíčně.

7) Jaké intervaly jsou v určitém věku vhodné? Kdy týdenní kapesné a kdy třeba už měsíční?

JG: Pro měsíční frekvenci už to chce trochu rácio a vyšší věk. Týdenní dokáže snáze pochopit i menší dítě, které vnímá více TADY A TEĎ  ještě příliš nevnímá delší čas.

8) A k jakým účelům by kapesné mělo sloužit?

JG: Alkohol a cigarety, agresivní pc hry… Určitě ne😊. Koníčky, svačina, hračka/ časopis ABC,… Bavil bych s s dítětem o jeho „rozpočtu“….

9) Kdy je vhodné vybavit dítě platební kartou a vlastním účtem?

JG: Začal bych hotovostí. Na kartu si pak zvykne velmi snadno… Zamávat kartou, udělat pink-pink z „bezedného účtu“ zvládne vždy…

2. vstup

1) Co by mělo znát dítě na 1. stupni základní školy? Mělo by chápat třeba už i princip půjček a úroků?

JG: Půjčky a úroky bych nechal na 2. st. I když naučit je podnikatelskému přístupu (půjčím ti autíčko, ale chci ho zpět za 2 dny a žvýkačky k tomu…), tak proč ne…😊. Pokusil bych se naučit ho týdenní/měsíční rozpočet kapesného, co má jakou hodnotu, neutratit to za první věc, kterou někde uvidí, a že těch lákadel je…Ideální by bylo naučit je tvořit rezervu pro strýčka příhodu nebo nějakou větší věc (hračku/zážitek,…).

2)  A na druhém stupni základní školy?

JG: Tam už bude chápat úrok a investice. Můžete s ním třeba zasadit jabloň nebo něco, co plodí ovoce (výnosy….)

3) Pokud už dítě hospodaří s kapesným, jak moc je důležité být důsledný a systematický v případě, že potomek s financemi nevyjde a požádá o další peníze?

JG: Utrácení peněz je většinou emoční záležitost. Pobavit se s ním bez emocí o emocích. Určitě ne „COŽE, TYS TO UTRATIL ZA KOLU A ČIPSY A NĚJAKEJ HLOUPEJ DRAHEJ ČASÁK O AUTECH? Ne však, že by to bylo jednoduché “nevystříknout jak švestkový knedlík”, jak říká můj kolega Martin Donát.

4) Jak se díváte na finanční odměnu za různé domácí práce?

JG: Práce dětí je sice nelegální, ale k pochopení hodnoty odvedené práce za čas proč ne. Peníze jsou většinou za přidanou hodnotu, kterou nabídku…

5) A odměny za známky, případně vysvědčení?

JG: Vzhledem k tomu, jaká je vypovídací hodnota známek, tak bych to nepřeceňoval. Co bych však ocenil je přístup dítěte za snahu a to že to ve škole vydrželo celý rok, i když to byla třeba nuda…

6) ZÁVĚREM, jaké jsou vaše základní rady, jak děti naučit hospodařit s financemi a dát jim i finanční vzdělání do života?

1) Dávejte dětem kapesné. V budoucnu budou lépe umět pracovat s penězi a budou mít lepší životní standard.
2) Učte přemýšlet o penězích jako o energii. Hlavně jim nedávejte do hlavy klišé jako  “peníze jsou špinavé, bez práce nejsou koláče” apod. 
3) Dávejte jim příklady, aby pochopili hodnotu peněz. Např. Lego stojí jako nákup v Lidlu na týden.
4) A to nejtěžší – Jděte dětem vzorem! Většinou totiž vaše chování v dospělosti budou chtě nechtě kopírovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít