Na podzim 2016 proběhl čtvrtý ročník, kdy jsem školil deváťáky na ZŠ Vítězslava Hálka Odolena Voda finanční gramotnost. Jak to hodnotili žáci? Už mi to nevehnalo slzy dojetí, jako loni, i tak to bylo celkem pěkné čtení. Až asi na tři, viz dole.
Příklady, o čem jsme se bavili najdete v článku Jak na tom jsou s finanční gramotností Češi, M. Jackson, M. Tyson a N. Cage?
Co mně to naučilo:
“Jak nenaletět podvodníkům – jak hospodařit s penězi – než si chci půjčit, důkladně si to promyslím – jak se stát milionářem – jak neutrácet za každou cenu – naučilo nás to, proč není dobré se zadlužovat – jak nespadnout do úvěrové pasti – jak správně investovat – co jsou aktiva a pasiva.”
Jak se mi to líbilo:
“Výborné poučení – užitečné – bude se to hodit – bavila mně – vyhnuli jsme se písemkám – hodně věcí už jsem věděla sama – dozvěděl jsem se něco do života – hodiny probíhaly zábavnou a naučnou formou – kurz mě velmi bavil a hodně mi dal – bylo to dobré, poučné a zajímavé.”
„Když nám paní učitelka řekla, že budeme mít fin. gramotnost, tak mi to bylo jedno. Ale po první hodině jsem pochopil, že se tím naučím nové věci. Radím vám, zapamatujte si 10-20-30-40, to je cesta k bohatství.“
„Finanční gramotnost byla dobrá. Nejen kvůli tomu, že jsem přišel o hodinu matematiky, ale že jsem se toho víc dozvěděl, například abych nechal okrást nebo jak se dostat do většího plusu, co se týká peněz.“
„Z finanční gramotnosti mám dobrý pocit, …naučila jsem se, co je to hodnota peněz. Pan Gall to vysvětloval tak, abychom to pochopili, klidně bych si hodiny zopakovala.“
“Celý program se mi líbil a určitě jsem si z toho zapamatovala něco do života. …Teď už vím, jak nenaletět na nesmyslné reklamy na „nejvýhodnější půjčku“ a taky teď vím, jak se stát milionářem.”
“Jsem ráda, že jsem finanční gramotnost měla, protože dřív jsem moc nevnímala debaty dospělých, ale teď, jak znám pojmy z finanční gramotnosti, tak jejich řečem celkem rozumím… Mé hodnocení je určitě kladné a moc děkuji panu Gallovi.”
Ještě je co dolaďovat
Přikládám i hodnocení, která jsou méně pozitivní. Beru je jako výzvu.
„Ztráta času, většinu už jsem věděl…..Jinak jste se nás snažil naučit a předat to, abychom neudělali chybu. Ale myslím, že nic platné :).“
„Fin. gram. mě zas tak nebavila, snad kdyby to bylo zábavnější formou. Ale zase se mi to bude hodit. Fin. gram. je určitě důležitá a každý by měl mít alespoň základy.“
„Přišlo mi to celkem užitečné, ale moc mě to nebavilo a spoustě věcí jsem nerozuměla.!
Zavděčit se všem asi nelze, i tak udělám maximum pro to, aby to příště bavilo ještě víc žáků. Když to bude bavit je, bude to bavit i mě.