Snídaně s Novou: Příběh o Velorexu a airbagu aneb jak nemít blbou pojistku | Jaroslav Gall - váš finanční poradce na profesionální úrovni

Zajímá Vás, o čem jsme dělali rozhovor s moderátory TV Nova [M] v pořadu Snídaně s Novou? Tématem tohoto rozhovoru bylo pojištění, jak si správně sjednat životní pojistku, abychom měli ty nejlepší životní podmínky a hlavně na co si dát pozor. Chcete se dozvědět více? Přečtěte si rozhovor nebo chcete-li se kochat krásnou Hankou Mašlíkovou, pustťe si VIDEO.

Další hovory s Jardou: O inflaci na Radiu Beat, o životním pojištění na Sama doma.

Petr Hříbal a Hanka Mašlíková

[M] „První otázka – kdo by si měl sjednat životní pojištění?“

[JG] „To je zásadní otázka, já bych možná začal tím, kdo ho vlastně nepotřebuje. Nepotřebujete ho v případě, kdy máte za sebou nějaký majetek. Máte například byt v hodnotě jednoho milionu korun a můžete věnovat třeba 5.000 Kč měsíčně, takže když potřebujete pokrýt výdaje 20tisíc, tak vám stačí majetek v hodnotě 4milionů. Když za sebou máte akcie nebo fond, který vyplácí dividendy, nebo ten byt, nebo máte rodiče, kteří sedí na majetku, a když se vám něco stane, tak jsou schopni to vyřešit… tak v takové situaci nepotřebujete pojistku. Naopak kdy jí potřebujete je v případě,když máte nějaký závazek. To znamená, máte děti, máte hypotéku, nebo třeba náročnou manželku, potřebujete zajistit příjem, aby náročná manželka byla spokojená. V pojistných podmínkách jsou situace, kdy pojišťovna neplní, což je třeba sebevražda, když do dvou let od sjednání pojistky už vás to tady nebaví, chcete nějaký jiný svět, tak bohužel je dobré na to myslet a vydržet alespoň ty dva roky.“

[M] „Jak postupovat při výběru pojistky, co všechno by měla obsahovat?“

[JG] „Je to, přiznám se, možná těžší, než si vybrat auto. Když si vybíráte auto, tak si vybíráte podle několika parametrů. Jeden z nich je třeba bezpečnost. Ale když byste měli na výběr Velorex, auto s jedním airbagem, nebo auto s šesti airbagy, tak co byste si spíš vybrali…?“

[M] „To ovšem také není jednoznačné. Velorex, když ho člověk má, a ví, že kolem sebe nemá airbagy, že kolem sebe nemá plechy, tak je možná mnohem opatrnější, než když ví, že ty plechy a airbagy ho zachrání.“

[JG] „Máte v podstatě pravdu, je to o tom, jaké máte priority. Takže když máte prioritu být free a jezdit si v klidu, tak ten Velorex je super, krásné auto. Ovšem když máte děti a jezdíte po dálnici a dlouhé cesty, tak je otázka, jestli vám opravdu Velorex udělá tu správnou službu. A tady je to stejné. Pořídíte si pojistku, a nemáte tam žádný airbag, to znamená, nejste tam pojištění nebo jste pojištění jen na nějaké riziko, např. úrazové, takže máte čistě úrazovku a bez nemocí. Otázkou je, zda se řídíte statistikami nebo médii. Ve zprávách jsou vidět hodně nepříjemné situace, úrazy, katastrofy, když hoří byt, nebo autonehoda. Avšak to, že někdo má nějakou nepříjemnou nemoc,to už není tak atraktivní, a statistiky právě ukazují, že 96 % těch dlouhodobých problémů je způsobeno nemocí, a jenom 4 % jsou úrazem. A často se setkávám s tím, že lidé mají jenom úrazovku. Teď si představte, že ten airbag, který máte tak je jen maličký. To je jenom ta úrazovka. Ale vy jste zvyklí na velký airbag, když někam narazíte, aby vás to opravdu zachytilo. Je důležité mít ta správná, vážná rizika, to znamená invalidita, vážné onemocnění, samozřejmě úmrtí. Často se stává, že lidé mají denní odškodné na hospitalizaci, přitom víte, že když jdete do nemocnice, tak za jak dlouho vás propustí. Dva, tři dny ležíte a zbytek doléčit doma. Takže vás to nijak nepokryje, nespasí vás to v případě dlouhodobých komplikací.“

[M] „Čili v případě dlouhodobých komplikací je rozhodně lepší mít pojištěná ta dlouhodobá rizika, invalidita, nějaká vážná nemoc. Úrazovka je dobrá k vyplacení peněz, ale nic z toho.“

[JG] „Přesně tak. A co je ještě zásadnější, tvořit si svojí vlastní pojistku, ne jen přes pojišťovnu, ale tvořit si rezervu. Když jste mladí, tak máte největší prostor si vytvořit skutečný polštář sami pro sebe, svůj obrovský airbag. Nejste závislí na pojišťovně, ale když se něco přihodí,máte nezávislost v obvodu. Neptáte se pojišťovny, jestli vám vyplatí peníze, ale víte, že za sebou máte ten polštář, a když se přihodí něco nepříjemného, tak zkrátka máte za sebou vlastní zdroje.“

[M] „Co to tedy tohle všechno znamená, co bychom si všechno měli pojistit, zajistit, jak by tedy náplň té pojistky měla vypadat? Spousta lidí říká, že životní pojistka je k ničemu. Ale chápu, že když má někdo hypotéku a rodinu, pak by měl mít i životní pojistku, protože když se něco stane, tak nenechá rodinu v problému. Ale co dál? Co všechno musíme mít?“

[JG] „Co bych řekl, že je velmi podstatné, tak s kým tu pojistku řešíte, s jakým obchodním partnerem. Můžete mít krásnou pojistku, skvěle nastavenou, máte tam dostatečné pojistné částky v řádu milionů než desítek tisíc. Dneska když si vezmete výdaje, které má běžná rodina, třeba kolem 50.000 Kč, a vy máte pojistku na 100.000 Kč, tak vám to vyřeší dva měsíce maximálně. Řády jsou trochu jiné, pokud má pojistka pokrýt výdaje třeba na dva roky, aby rodina měla prostředky na překonání nejkritičtější situace. Takže proto jsou pojistné částky spíše stovky tisíc až miliony.“

[M] „Co jistě každého zajímá je, na kolik nás taková pojistka vyjde?“

[JG] „Nejjednodušší propočet je 3 až 5% z příjmů. Chci ochránit příjem, tak orientačně si dokážu spočítat 3 až 5%, podle toho, jaké mám závazky atd. Takže nejsou to stokoruny, ale už to jde do tisíců. A je to jako s těmi airbagy – buď si koupím skutečně kvalitní prostředek, který mi zajistí nepříjemné situace, anebo ten velorex a doufám, že se nic nestane. Mám sice levnou pojistku, ale mám pojistku. Někdo může mít pocit, že to je v pořádku, ale pak je zklamaný, že měl pojistku a nedostal nic, a to jsou ty negativní zkušenosti, které bohužel se stávají, a pak chápu, že ten člověk je naštvaný na pojišťovnu.“

[M] „Čili když už má člověk životní pojistku, měl by si ověřit, co v ní vlastně má a nemá a případně to změnit.“

[JG] „Důležitá je likvidace. Pokud máte pojistku krásnou, ale ta pojišťovna odmítá plnit. Setkal jsem se s případem, kdy klienti dostali 21 tisíc, pak se do toho vložil kolega a dostali 400 tisíc. A když se do toho vložilo likvidační oddělení centrály, tak klient dostal 950tisíc. Je nesmírně důležité mít tam to zázemí, které vám pomůže ve vyjednávání s pojišťovnou, pokud neplní. A to je jedna z nejzásadnějších věcí.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *